Warszawa to stolica Polski i zarazem jej największe miasto. Miasto to położone jest w środkowo – wschodniej części kraju, na Nizinie Środkowo mazowieckiej, na Mazowszu, nad Wisłą. Jak każde miasto w Polsce również i Warszawa ma swoje ciekawe miejsca do zobaczenia. Jakie?    Już od jakiegoś czasu w całej Polsce można spotkać osoby spacerujące z kijkami. Osoby te spacerują m.in. w parkach, lasach, na ulicach. Sport ten nosi nazwę Nordic Walking. Odpowiedni jest przede wszystkim dla osób chcących aktywnie spędzić czas na świeżym powietrzu. W Polsce mamy wyznaczone trasy do tego typu sportu. Tak też jest i w Borach Tucholskich w woj. mazowieckim. Jakie to trasy North Walking znajdują się w Borach Tucholskich? Aby odpowiedzieć na to pytanie przedstawię teraz kilka z nich.

Trasa nr 1 – GRZYBEK (długość 8,2 km, zielona o niskim poziomie trudności)

Trasa rozpoczyna się przy Gminnym Ośrodku Kultury w Osiu, następnie wiedzie ul. Ks. Semraua, Kościelną, Dolną i Sportową przez wiadukt kolejowy, gdzie wchodzi się w oazę zieleni lasów. Prawą stroną drogi dochodzi się do mostu drogowego na rzece Wdzie. Przed mostem trasa skręca w prawo i ciągnie się leśnymi ścieżkami wzdłuż Zatoki Dyżurżna. Na końcu zatoki znajduje się strome podejście, ostry zakręt w prawo i dalsza przechadzka, aż do strugi odprowadzającej wody z jeziora Starnie i drewnianego mostku. Dalszym etapem wędrówki jest miejsce wypoczynku na Leśnej Ścieżce Edukacyjnej. Później przechodzi pod wiaduktem kolejowym i wkracza na szosę Osie – Tleń. Do Osia dochodzi się chodnikiem z lewej strony.

chodzenie

Trasa nr 2 – PĘTLA ZATOKI (długość 12,2 km, czerwona o średnim poziomie trudności)

Trasa dwu-wariantowa, ma swój początek przy Gminnym Ośrodku Kultury w Osiu lub w Pensjonacie Samotnia nad Wdą w Tleniu. Stamtąd dochodzi się do początku szlaku na Leśnej Ścieżce Dydaktycznej ZATOKI. Trasa wiedzie przez malowniczy krajobraz otchłani lasów, z prawej strony mija się postój samochodów i przechodzi pod wiaduktem kolejowym. Liczne wzniesienia i obniżenia terenu dają obraz życia naturalnych mieszkańców lasu. Wzdłuż trasy napotyka się na potężne sosny, świerki i dęby oraz liczne stanowiska roślin chronionych. Zewsząd docierają do nas śpiewy i głosy ptaków. Po przebyciu tej trasy dochodzi się do punktu widokowego ZATOKI, gdzie można przysiąść i odpocząć. Wędrówkę kontynuuje się wzdłuż wysokiego brzegu zbiornika. Wspinając się na wysoką skarpę Zatoki Chłop widzi się krajobraz głęboko wciętej w głąb lądu wąskiej doliny. Idąc dalej dochodzimy do Mostu Miłości – szerokiej kładki przerzuconej ponad wodami strugi uchodzącej do zatoki. Wędrując dalej napotyka się na kolejne rozlewiska. Z lewej strony znajduje się Żurawia Wyspa, nieco dalej przechodzi się pod kamienno – metalowym wiaduktem kolejowym zwanym ŻELAZNYM MOSTEM i przekracza się szosę Osie – Tleń. Na pasie przeciwpożarowym skręca się w lewo i maszeruje aż do zagłębienia terenu. Następnie trzeba iść w prawo aż do śródleśnych łąk ZDRĘCZNE. Po krótkim marszu dochodzi się do szosy i zakrętu na Leśną Ścieżkę Dydaktyczna ZATOKI. Trzymając się lewej strony wraca się do Osia. Wędrówka z Tlenia wygląda podobnie, najpierw wędruje się starym Traktem Napoleońskim, a następnie skręca w lewo na łąki ZDRĘCZNE i dalej należy kierować się zgodnie ze wskazówkami zegara.

Trasa nr 3 – STARA RZEKA (długość 13,3 km, czarna o wysokim poziomie trudności)

Początek trasy zaczyna się w Tleniu przy Pensjonacie Samotnia nad Wdą, skąd podąża się tunelem potężnych drzew, prawym brzegiem doliny rzeki Wdy. Po drodze mija się źródlisko zwane Piekielnym Zdrojem, osady Piekło i rozrzucone wzdłuż doliny zabudowania wsi Stara Rzeka. Za mostem na Wdzie jest postój przy Kapliczce św. Huberta, gdzie można dokonać pomiaru pulsu. Następnie trasa zawraca na południe i malowniczym leśnym pejzażem wiedzie do Tlenia – punktu zakończenia trasy.

Bory Tucholskie w woj. mazowieckim mają kilka świetnych tras do North Walking. Trasa zielona oznacza trasę o niskim poziomie trudności, trasa czerwona o średnim, natomiast trasa czarna o wysokim poziomie trudności.